Doel
We besteden naast Nederlands lezen, spreken en begrijpen ook veel aandacht aan communiceren met een instantie. Cliënten gaan in kleine stapjes meer begrijpen van Nederlandse instanties doordat ze vragen kunnen stellen en gesprekssituaties kunnen oefenen, met als doel weerbaar reageren: Geen ruzie veroorzaken, maar je ook niet kleiner maken.
Omschrijving
Tijdens de training wordt gewerkt aan:
• Samen lezen
• Conversatie oefeningen
• Grammatica (met mate)
• Voorbeelden van gesprekken met instanties
• Rollenspel (alleen met die cliënten die dit aandurven)
• Grow mindset: Wat moet je doen om beter te worden in het Nederlands? Welke stappen ga je zetten?
• Taal oefeningen
Voor wie en door wie
Alle cliënten (met of zonder WMO) met een taaluitdaging. Nodig is wel dat een cliënt verder wil gaan dan communiceren met google translate. Iemand moet Nederlands willen uitproberen.Cliënten die al goed Nederlands spreken, maar meer zelf willen kunnen doen in communicatie met instanties.
De training zal worden gegeven door ervaren en professionele trainers van onze afdeling Training en Participatie.
Inhoud
De training levert het volgende op:
• Zelfvertrouwen
• Afleiding
• Kennis van de Nederlandse taal
• Gezelligheid
• Plezier in het leren
• Grow mindset
• Kennis van Nederlandse instanties
• Zelfredzaamheid in communicatie
Bijeenkomst
De training duurt 10 weken, 1 dagdeel per week. Afhankelijk van de situatie en behoefte van de deelnemers worden de onderwerpen, de werkwijze en het instapniveau aangepast aan de groep.
Aanmelden
Voor externe aanmeldingen of meer informatie kun je contact opnemen met onze trainers, via CVDTenP@cvd.nl of bel (010) 440 10 08.
Voor interne deelnemers kan je het aanmeldformulier aanmaken via het medewerkers-dashboard in Myneva.
Voor alle deelnemers woonachtig op 2 of meer km van de trainingslocatie geldt een vooraf vastgestelde OV-reiskostenvergoeding.